Top
درج مطلب
موسسه فرهنگي سپهر معرفت با همت والاي جمعي از فرهـنگيان و انديشمنـدان جامعه اسلامي ما با اعتقـاد به تاثير علم در رشد و كمال انسانهاي مستعد و مهذب ، در
 
تعليم و تربيت و ادغام علم و عـمل (كارآمدي علم) براي نوجوانان اين مرز و بـوم در سال تحصيلي72-71 تاسيس گرديد و تا كنون 14 واحد آموزشي در تهران، مشهد، شيراز،
 
آمل راه اندازي و فعال نمـوده است .
 
دبيـرستان و پيـش دانشگاهي دخـتـرانه كه زير مجموعه اين موسسـه مي باشـد از تاريخ 1377/7/1 آغاز به كار نمود و بـراي تحقـق اهـداف و ارتقاي مستمر كيفـيـت خود
 
توجه جـدي به موارد زير را ضـروري مي دانـد.
 
1- جـذب همكاران متعـهد و مسئـول با توان عـلمي و تسلط آموزشي كافـي و كارآمـد.
2- اصلاح و ارتقـاء مستمـر و توسعه برنامه ها و محتواي آموزشـي.
3- تقـويت پژوهـش ومطالعات جنبـي و ايجاد فـضاي برخوردار از نشاط ،انگيزه خلاقيت و آزاد انديـشي عـلمي و تقويت روحيـه نقـادي و رسيدن به تفـاهم.
4- استفـاده بهـينه لازم براي كسب مدارج عـلمي و اطلاعات روز.
5- استفاده ازفـناوري هاي جديد براي بالا بردن سرعت دقـت و كارآمدي آموزشي و پژوهشي و تسهـيل ارتــباطات عـلمي با توجه به مقـتضيات جامعه و نقـش ابزاري آن.
6- این واحد آموزشی با ظرفیت 200 نفر دانش آموز حدود 50 نفر کادر اجرایی و آموزشی که با توجه به نیاز نظام آموزشی به بازنگـری نظریه ها و راهکارهای نظری و عـملی
همواره مشغول برنامه های دانش افـزاییـی و تقـویت بنیـه عـلمی می با شند و این دبیرستان با گواهـینامه استاندارد سیستم مدیریت کیفیت Iso 9001-2000 مشغول به
فعالیت می باشد.دبیرستان و پیش دانشگاهی سپهـر معرفـت مفـتخـر است با توجـه به رشـد تکـنـولوژی و سهم آن در آموزش در جهـت کاربردی کردن عـلوم پایـه و انسـان
با استفـاده از امکانات سایـت کامپیـوتـر و کتابخانه مجـهـز و هـمچنیـن استفـاده از روشهای نوین تـدریس پـروژه محور و تـدریس مشارکتی قـدم های موثری را بر دارد.
 

اهم فعالیت های آموزشی و پرورشی
دبيرستان دخترانه سپهر ،‌با توجه به اهمیت مقطع دبیرستان در سرنوشت و آینده دختران کشور عزیزمان و با نگاه عمیق به بخش آموزش با رویکرد تربیت دانش آموزان برای ایفای نقش موثر و کارآمد در خانواده و جامعه ، تمهیداتی در راستای پیشرفت تحصیلی و اخلاقی دانش آموزان به شرح ذیل نموده است :
الف ) فعالیت آموزشی

1- برگزاری ساعات فوق برنامه :
همانطورکه می دانید در سالهای اخیر امتحانات نهایی و کنکور به سمت و سوی مفهومی و تشریحی شدن سؤالات ، پیش رفته است . لذا تاکید و تعمیق روی مطالب کتابها در سر لوحه برنامه های آموزشی ما قرار دارد.با توجه به این امر که ساعات مصوب آموزش و پرورش در هفته 35 ساعت می باشد که متناسب با حجم زیاد مطالب کتب درسی نمی باشد، و از طرفی اگر مطالب درسی بطور عمیق خوانده نشوند دانش آموز نتیجه مطلوب را نخواهد گرفت،  این واحد آموزشی علاوه بر ساعات مصوب رسمی آموزش و پرورش ،11 ساعت اضافی در قالب فوق برنامه در برنامه هفتگی درسی گنجانده است که دانش آموزان علاوه بر تکمیل مطالب درسی  از خدمات مشاوره ای نیز بهره مند گردند که شرح این ساعات بدین گونه می باشد.
 
2- دوره تابستانی:
هدف از برگزاری این دوره :
استفاده بهینه از اوقات فراغت تابستان
پر کردن فاصله زمانی بین اتمام امتحانات پایانی ترم دوم تا شروع سال تحصیلی جدید، بوسیله آموزش های علمی و مهارتی
مرور دروس سال  گذشته ، رفع نقاط ضعف درسی و آشنایی با مباحث سال جدید در  فضای امن مدرسه
استفاده از دبیران مجرب
مدت این کلاسها 5 تا 6 هفته بوده که برنامه آن نیز ضمیمه می باشد .( نمرات آزمونهای تابستانی در نمرات مستمر ترم اول موثر خواهد بود.)
3- ارائه خدمات مشاوره ای و تهیه دفاتر مطالعاتی:
در این واحد آموزشی هر پایه تحصیلی دارای معلم راهنما که فردی با تجربه است، می باشدکه از جمله مهمترین وظایف آنان ، راهنمایی دانش آموزان در بهبود بخشی به کیفیت مطالعه ، کنترل نحوه مطالعه از نظر کمی و کیفی ، تنظیم زمان های مطالعه از طریق کنترل دفاتر مطالعاتی که توسط دانش آموزان ثبت آن الزامی می باشد ، آموزش نحوه خواندن دروس مختلف و همچنین  ارتباط مستقیم گروهی و خصوصی با اولیاء و دانش آموزان بصورت حضوری و غیر حضوری و در نهایت ارائه راهکار هایی برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می باشد.
4-  ارائه کارنامه های ماهانه و نیم ترم
دبیران بوسیله آزمونها ،آزمونکها و پرسشهای کلاسی ، فعالیتهای مستمر دانش آموزان را ارزیابی و نمرات ماهانه را مشخص می کنند. همچنین فعالیتهای آموزشی دانش آموزان اعم از پرسشهای کلاسی ،کوییزها و تکالیف و آزمونهای قلم چی و ...... در نمرات پایانی ترم نیز مؤثر خواهد بود.
 
5- آزمونهای خارج از مدرسه ای:
هر ساله این واحد با هدف آشنایی دانش آموزان با آزمونهای تستی و آمادگی هر چه بیشتر آنها ، مقایسه آنان با دیگر دانش آموزان ،آزمونهای خارج از مدرسه  از قبیل قلم چی ، مرآت ، مبتکران و ..... را در برنامه های آزمونی خود قرار می دهد . لازم به ذکر است که حضور دانش آموز در این آزمونها الزامی و نمره آن نیز در نمرات مستمر تاثیر خواهد داشت.
6- اردوهای مطالعاتی:
با توجه به زمان امتحانات پایانی ترم اول و دوم و با هدف استفاده بهینه دانش آموزان از زمان و اوقات خارج از مدرسه ، در صورت مقتضی و صلاحدید اقدام به برگزاری اردوهای مطالعاتی با توجه به موقعیت زمانی در پایه های مختلف با حضور دبیران مربوطه می نماید. (در صورت برگزاری این اردو ها ، شرکت در آنها الزامی خواهد بود.)
7- تهیه منشور تشویق آموزشی:

باور دبیرستان طبق حدیث " من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق " بر این است که دانش آموزانی که فعالیتهای آموزشی خوب و موثری داشته اند مورد تشویق و قدردانی اولیای مدرسه قرارگرفته و از آنان تقدیر به عمل آید.لذا اقدام به تدوین منشور تشویقی نموده است.

8- تکالیف نوروزی:

هرساله این واحد آموزشی به لحاظ استفاده بهینه از ایام تعطیلات نوروزی ، علاوه بر اینکه اعتقاد دارد این زمان فرصت مناسبی برای استراحت و تفریح می باشد ، معتقد است باید برای مرور و رفع نقاط ضعف درسی نیز از آن استفاده شود. لذا در پایه های مختلف تکالیفی متناسب با نیاز دانش اموزان  تدوین میگردد.

لازم به ذکر است که از این تکالیف بعد از تعطیلات عید آزمونی بعمل خواهد آمد که نمره آن در نمرات مستمر نیم ترم دوم موثر خواهد بود

9-  برگزاری آزمون ها

بجز آزمونهای رسمی ( پایان ترم ) آزمونهایی مانند:

  • آزمون میان ترم(45 روزه )
  • آزمونهای جامع
  • آزمون تشریحی هماهنگ
  • آزمون خارج مدرس
  • 10   تقویت بنیه علمی دانش آموزان
  1. پس از ارائه کارنامه ماهانه ، دانش آموزانی که به تشخیص دبیر و دبیر راهنمای پایه مربوطه حد نصاب نمره لازم را کسب نکرده اند در کلاس هاس جبرانی با هزینه خود شرکت کرده تا با کلاس هم سطح شوند.
  2. همچنین دانش آموزانی که به لحاظ درسی درکلاس قوی بوده و تمایل به ارتقای بیشتر علمی خود داشته باشند میتوانند نسبت به ثبت نام در کلاس های پیشرفته در دروس مختلف اقدام نمایند. هزینه این کلاس ها نیز به عهده دانش آموزان میباشد.
  3. دانش آموزان در برخی دروس بر اساس معدل به گروه های درسی 3 تا 5 نفره تقسیم شده و فعالیت های درسی آنها به صورت گروهی مورد ارزیابی قرار گرفته می شوند که گروه برتر ضمن معرفی ، مورد تشویق قرار میگیرد.

ب) مشاوره تحصیلی
1- ارائه برنامه فردی برای هر دانش آموز با توجه به ساعات مطالعه و نمرات وی در کلاس به وسیله سیستم هوشمند و مشاوره حضوری
2- مصاحبه فردی در راستای تکمیل فرمهای ویژگیهای شناختی عاطفی وحرکتی
3- برگزاری تستهای مشاوره ای با توجه به نیاز دانش آموزان در کلیه مقاطع تحصیلی
4- برگزاری مشاوره فردی با اولیاءدر جهت رفع مشکلات آموزشی-تربیتی –دانش آموز
5 - پیگیری روند رشد تحصیلی دانش آموزان و کمک در جهت افزایش سطح یادگیری
6- تلاش در جهت حفظ سلامت روانی و افزایش ظرفیت های فردی دانش آموزان
7- اصلاح عادات مطالعه با توجه به مطالعه های گروهی و فردی دانش آموزان با مشاورین پایه در ساعات غیر رسمی مدرسه
8- تهیه کار پوشه برای پایه اول
9- برگزاري كارگاه مهارت هاي زندگي توسط كارشناس مشاور و روانشناس با محوريت هشت موضوع كه در هشت روز كامل در جلساتي به صورت گروههاي دو نفره


ج) بازدید و اردوها
1- بازدید های علمی با هدف تعمیق یادگیری دروس تدریس شده یا ایجاد سئوال در ذهن دانش آموزان برای دروس جدید
این بازدیدها با توجه به دروس متفاوت اند ، برخی از این بازدیدها عبارتند از موزه های ایران باستان - غار موزه – بازار قدیمی تجریش –
مترو – دانشگاه شهید بهشتی و ...
2- برگزاری اردوهای تفریحی علمی برون شهری برای کلیه پایه ها یکبار در سال (شیراز،یزد،مشهد)
3- برگزاري اردوهاي آموزشي و جمع بندی مطابق با طرح درس دبيران با حضور فعال دانش آموزان
4- برگزاری اردوهای تشویقی برای دانش آموزان فعال و برتر
5- انجام بازديدهاي علمي مطابق با طرح درس دبيران و ارائه گزارش بازديد از سوي دانش آموزان